Tuesday, May 7, 2013

Tanyalah Ustaz

Tanyalah Ustaz jika anda tidak mengetahui sesuatu hal yang masih menjadi tanda tanya apakah salah apakah benar. Dan sampaikan juga sesuatu hal yang anda ketahui kepada orang lain yang orang tersebut tidak mengetahuinya. Semoga hal itu bisa menjadi manfaat bagi kita semua...Amin...!!

48 comments:

  1. assalamualaikum...ustaz sye nk tau ape hukum seorang istri mintak duit dari bos lama nye.yg bukan islam.dengan tujuan membantu suami nye??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Asssalamualikum ustaz
    Saya nak tahu apakah hukum nye bagi seseorang lelaki islam...
    Pada siang hari nye..rajin ke masjid tuk menunaikan solat dan jarang sekali meninggal kan solat..tetapi bila d mlm hari dia pergi bersama kawan2 minum beer n mencari perempuan2 tuk melepas kan nafsu....dan apekah hukum nyer bila seseorang lelaki islam melancap bila menonton video lucah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam Al Quran mengatakan diakhir zaman nanti umat mu rasullulah di siang hari islam dan di malam hari nya ia kafir.fikirkan lh.









      Delete
  3. seorang suami tidak memberi nafkah selama hampir dua tahun dan siisteri menuntut fasak setakat dimakhamah rendah tapi tidak sampai keperingkat makhamah tinggi kerana diatas sebab peribadi. Maka tuntutan itu tergantung begitu sahaja. Ketika hampir Ramadhan, sisuami memberitahu anak yang ia akan membayar fitrah untuk siisteri juga kerana katanya ia masih berhak keatas isteri tersebut. Tolong ustaz jelaskan disudut hokum kerana siisteri musykil akan kedudukan status dirinya setelah sekian lama ditinggalkan tanpa nafkah zahir dan batin?

    ReplyDelete
  4. askum ustaz sya nk tye,adakah sah jika suami melafazkan aku ceraikan kau,dan ulangi aku ceraikan kau tapi anak aku ambil dlm keadaan marah,akan tetapi istri tidak bersetuju jika anak nya di ambil

    ReplyDelete
  5. askum ustaz sya nk tye,adakah sah jika suami melafazkan aku ceraikan kau,dan ulangi aku ceraikan kau tapi anak aku ambil dlm keadaan marah,akan tetapi istri tidak bersetuju jika anak nya di ambil

    ReplyDelete
  6. askum ustaz sya nk tye,adakah sah jika suami melafazkan aku ceraikan kau,dan ulangi aku ceraikan kau tapi anak aku ambil dlm keadaan marah,akan tetapi istri tidak bersetuju jika anak nya di ambil

    ReplyDelete
  7. askum ustaz sya nk tye,adakah sah jika suami melafazkan aku ceraikan kau,dan ulangi aku ceraikan kau tapi anak aku ambil dlm keadaan marah,akan tetapi istri tidak bersetuju jika anak nya di ambil

    ReplyDelete
  8. Salam ustaz...sy nak tanya baru2 ni sy bmimpi dipatuk ular hitam di pergelangan tangan kanan. semakin sy tarik semakun kepala nyer kembang. ular ini pendek shj. soalan ke 2- baru2 ini kuga sy telah difitnah berkenaan surat layang. semua maklumat dan fakta menuju ke sy seolah olah sy yg menghantar surat tsb. skrg sy dipulau n semua takut mendekati sy....sy dikata guntibgdlm lipatan n musuh dlm selimut...pdulanya sy tak rasa apa2 sbb sy tidak melakukannya tpi bila sy amati kata2 bos sy n perlakuan rakan sepejabat...mereka mmg menuduh sy...tlg ustaz apa yg perly sy buat...sy sgt susah hati. ..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum. Ustaz,saya nak tanya bagaimanakah yang dimaksudkan pusat bergetar2 ( tanda 40 hari sebelum mati) . moga ustaz dpt menyelesaikan mslh sy ini.

    ReplyDelete
  10. As-salam, ustaz, nk tnye cket. Sah ke puasa sy @ kena kaffarah x jika sy dalam keadaan mamai samada sy dah niat puasa @ belum. Tp sy lebih kepada yakin bhawa sy x niat puasa malam itu. Kemudian saya melakukan hubungan dgn istri saya. Apakah hukumnya

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum ustaz...soalan saya,bolehkah seorang isteri mengajar suaminya membaca/mengaji Al Quran...??

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum ustaz . Bolehkah wanita islam memakai flower crown separa sahaja bunganya ? Dan apakah hukumnya ?

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum ustaz, betul ke perkataan Salam bermaksud celakalah kamu?

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum ustaz jika seorg itu mnunaikan tawaf ketiks tawaf itu trsentuh mana2 perempuan adakah batal tawafnya serta solat solat sunnat tawaf yg lain..bkenaan dgn saudara razak memberi salam itu tiada membawa maksud ape2 sbb sebutan lafaz yg betul adalah ASSALAMUALAIKUM...bermaksud "sejahteralah keatas kamu" kite ,ndoakan keatas org kan mulia tu..jika kite mngucap salam tidak mmbawa pe2 makne kn rugi...yg penting lafaz itu mestila betol...

    ReplyDelete
  15. Assalammualaikum...sy nk btanya atas nama kawan sy...kwn saya ni laki...bru bkahwin...dy jnis tlalu protective..dy suka paksa,kong2 isteri dy dari segi aurat...xlebih dr 2...aritu mereka bgado...laki ni ckp mulai arini ko nk btpe,gi mne,ko bt la..ko bebas nk btpe,gi mne...aq xkong2,xpksa ko lg..dy ckp cm2 sbb nk tnjukkn dy letih n tlampau risaukn isteri dy..adakah jatuhnye talak?mohon pncerahan...maseh..

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum. Bagaimana hukumnya, seorang perempuan yag pernanh terlanjur, bertaubat dan ingin berkahwin (dengan lelaki lain). Ada yang berpendapat, boleh dirahsiakan. Tapi, dalam borang nikah, ada bertanyakan status dara si perempuan. Boleh ustaz jelaskan?

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum ustaz, jika solat 5 waktu tidak mencukupi 5 , solat yg lain juga tidak sah... cthnya saya tertinggal solat zohor, adakah solat yg lain juga tak sah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manusia tidak boleh menghukum hanya Allah sahaja.jadinya berdoa agar semua amalan diterima.jika tertinggal solat kadorkan.

      Delete
  18. Assalamualaikum ustaz. Saya dh 3tahun lebih berkhawin, dan hingga ari ini, masih belum 'bersama' dgn isteri. alasan isteri: dia takut untuk berjimak. Dlm keadaan ini, apa status perkhawinan saya. Mohon pencerahan. Email: virgopirate@gmail.com

    ReplyDelete
  19. salam ustaz... awk kat mana, awak, awak kat mana???? o.0

    ReplyDelete
  20. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  21. Asalamualikum ustaz apa kah boleh anak lelaki berusia 50th tinggal Bersama ibu kandung berdua di dalam rumah tanpa bapa dan sesiapa apa kah hukum nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh,surga mu dibawah tapak kaki ibu mu.jika anaknya berumur 50 thn ibu nya umur berapa yaa..

      Delete
  22. Asalamualikum ustaz apa kah boleh anak lelaki berusia 50th tinggal Bersama ibu kandung berdua di dalam rumah tanpa bapa dan sesiapa apa kah hukum nya

    ReplyDelete
  23. Assalamuaikum Ustaz,

    Apakah sebabnya, apabila seseorang itu atau berkumpulan ketika di padang arafah (ketika Wukuf) tidak dapat mencari khemahnya selama hampir 2 jam.

    Minta Ustaz ulaskan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bertaubat lah bersungguh2..minta biar Allah permudahkan segala urusan.

      Delete
  24. assalamualaikum ustaz,

    sekadar ingin bertanya..duit isteri hak isteri tetapi seandainya suami menegur isteri yang berkaitan duit isteri yang digunakan untuk kesenangan kawan2nya adakah itu salah?adakah berdosa sekiranya si isteri ingkar akan teguran yang diberikan suami dan dalam diam si isteri ingkar akan nasihat suaminya?dan bila si suami tahu akan hal itu,si suami bertanya adakah benar si isteri menggunakan duitnya untuk kesenangan org lain.lalu si isteri menajawab dengan bersahaja iya sy dh bayar kan untuk itu.dan bila ditanya lagi si isteri berkata "itu duit saya kan,so".Mohon percerahan sedikit dari ustad.

    ReplyDelete
  25. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share foto-foto baju, kain dan accessories, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum ustaz saya ingin bertanya soalan jika seseorang Islam itu bertatoo dan ingin berubah Dan membuang nye,, maka sah kah pernikahan wanita itu dengan bertatoo ? Sebab semasa menikah dia masih belum membuang tatoo ? Harap ustaz dpt bantu

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum ustaz saya ingin bertanya soalan jika seseorang Islam itu bertatoo dan ingin berubah Dan membuang nye,, maka sah kah pernikahan wanita itu dengan bertatoo ? Sebab semasa menikah dia masih belum membuang tatoo ? Harap ustaz dpt bantu

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum,,,sya nk tanya mcmana hukum kalau rumah kita ni dh uzur dimakan anai-anai, kita nk baiki rmah tu mnggunakan duit bantuan baitulmal & jbt kbjikan sdang duit simpanan ada tetapi kita tidak mahu guna sebab duit simpanan itu nk simpan untuk buat haji,,,sekian

    ReplyDelete

  29. Assalamualaikum ustaz sy ingin bertnya jikA suami merujuk istri ketika dlm iddah melalui perbuatan iaitu bersama dgn niat untk rujuk adakah sah rujuk itu?

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum,ustaz. Apakah hukum sakitkan hati anak yatim yang telah sakitkan hati orang lain? Adakah orang tersebut berdosa? Walaupun anak yatim tu telah sakitkan hati dia?

    ReplyDelete
  31. assalamualaikum ustaz... boleh sy berpendapat?? sy nak tanya salah ke saya.. memberitahu msalah sy dan suami kepada kak ipar dan mak mertua masalah kami sebagai satu pendapt??? sy minta pendapt.. sbb masalah sekarang kak ipar sy mnceriakan hal kami ke jiran tetangga.. smpailah menjadi huru hara..antara fmly die dgn sy?? kalau salah sy trima.. n x ulangi tolong balas

    ReplyDelete
  32. As Salam Ustaz...saya nak tanya berkaitan dengan hukum...baru2 ni sy ad terima angpow dari seorng bekas contractor yg saya pernah bekerjasama dalam 1 projek...alasan die bg angpow ialah untuk mengucapkan terima kasih atas kerjasama yg telah saya bagi sewaktu dalam projek...adakah angpow yg sy terima itu halal @ haram...sekian soalan saya...

    ReplyDelete
  33. asalamualaikum ustaz saya nak bertanya apakah tindakan yang harus dibuat apabila isteri mengaku pernah berzina dengan sahabat suami ketika suami sedang berkerja dan sahabat suami juga telah mengaku atas perbuatan nya...

    ReplyDelete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum ustaz,saya ingin dapat ketelusan jawaban dari ustaz..Yang mana satu saya perlu dahulukan..Sama ada arahan suami atau adik beradik?Adik beradik menyuruh saya jaga Mak..tapi suami x izinkan sebab Mak saya jahil bab agama Dan selalu syirik kepada Allah.maksud saya Mak suka berbomoh.apa pandangan ustaz.

    ReplyDelete
  36. Salam ustaz, sy ingin bertanya tentang hukum trading forex. Adakah ianya haram dan apakah sebabnya? JazakAllah

    ReplyDelete
  37. Salam ustaz, sy ingin bertanya tentang hukum trading forex. Adakah ianya haram dan apakah sebabnya? JazakAllah

    ReplyDelete
  38. Salam ustaz. Ada sebuah syarikat alat tulis membuat program menukar al-quran lama kepada al-quran baru untuk diwakafkan kepada madrasah-madrasah. Al-quran dijual pada harga rm599, rm249 telah pun ditanggung oleh kerajaan. Mereka meminta duit sebanyak rm350 untuk diwakafkan. Siapa yang membuat bayaran penuh boleh tuliskan nama untuk siapa mereka wakafkan. Saya melihat harga al-quran yang ditawarkan terlalu tinggi seolah-olah untuk mengaut keuntungan semata-mata walaupun wakaf tu satu amalan yang baik. Mereka tidak menerima sekiranya ada yang mahu mewakafkan duit sekiranya bawah rm350. Apakah pandangan ustaz?

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum ustaz...apa hukumnya apabila kita menerima hutang dri sumber yg haram...sedangkan saya tahu si penghutang itu memperolehi duit dari sumber yg haram...tolong perjelaskan ustaz

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum ustaz...apa hukumnya apabila kita menerima hutang dri sumber yg haram...sedangkan saya tahu si penghutang itu memperolehi duit dari sumber yg haram...tolong perjelaskan ustaz

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum ustaz..
    Sy ina n sudahh berkahwin..
    sy nak tnya ape maksud di sebalik mimpi didampingi@di belit ular besar disaat sy sedang tidur n dalam masa yg sama ular tersebut mengikuri sy kemana sahaja sy pergi..dalam mimpi tersebut ada seorg lelaki tolong buang tpi ular tu marah dan kedua dua tangan sy dipatuk..ada kah ini pertanda buruk atau sebalik nya..ada kah sy perlu brubat..mohon terangkan..perasaan ni rasa xtenang je.

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum ustaz..
    Sy ina n sudahh berkahwin..
    sy nak tnya ape maksud di sebalik mimpi didampingi@di belit ular besar disaat sy sedang tidur n dalam masa yg sama ular tersebut mengikuri sy kemana sahaja sy pergi..dalam mimpi tersebut ada seorg lelaki tolong buang tpi ular tu marah dan kedua dua tangan sy dipatuk..ada kah ini pertanda buruk atau sebalik nya..ada kah sy perlu brubat..mohon terangkan..perasaan ni rasa xtenang je.

    ReplyDelete